Southern Lohmühleninsel Berlin-Kreuzberg

Gesamtlageplan © 2009 Rehwaldt Landschaftsarchitekten

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Entwurf Inselplatz © 2009 Rehwaldt Landschaftsarchitekten

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Inselplatz © 2010 Rehwaldt Landschaftsarchitekten

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Inselplatz © 2010 Rehwaldt Landschaftsarchitekten

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Pause auf einer Linsel © 2010 Rehwaldt Landschaftsarchitekten

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Eingangsbereich zur Lohmühleninsel © 2010 Rehwaldt Landschaftsarchitekten

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Ufertreppe © 2010 Rehwaldt Landschaftsarchitekten

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Entschleuniger © 2010 Rehwaldt Landschaftsarchitekten

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Schleusenwarte © 2010 Rehwaldt Landschaftsarchitekten

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Eingangsplatz am Görlitzer Ufer © 2010 Rehwaldt Landschaftsarchitekten

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Blick zur Lohmühleninsel vom Görlitzer Ufer © 2010 Rehwaldt Landschaftsarchitekten

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Blaue Weile © 2010 Rehwaldt Landschaftsarchitekten

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Gesamtlageplan © 2009 Rehwaldt Landschaftsarchitekten

Entwurf Inselplatz © 2009 Rehwaldt Landschaftsarchitekten

Inselplatz © 2010 Rehwaldt Landschaftsarchitekten

Inselplatz © 2010 Rehwaldt Landschaftsarchitekten

Pause auf einer Linsel © 2010 Rehwaldt Landschaftsarchitekten

Eingangsbereich zur Lohmühleninsel © 2010 Rehwaldt Landschaftsarchitekten

Ufertreppe © 2010 Rehwaldt Landschaftsarchitekten

Entschleuniger © 2010 Rehwaldt Landschaftsarchitekten

Schleusenwarte © 2010 Rehwaldt Landschaftsarchitekten

Eingangsplatz am Görlitzer Ufer © 2010 Rehwaldt Landschaftsarchitekten

Blick zur Lohmühleninsel vom Görlitzer Ufer © 2010 Rehwaldt Landschaftsarchitekten

Blaue Weile © 2010 Rehwaldt Landschaftsarchitekten

Lohmühleninsel is a very popular leisure area and a highly frequented transit space for pedestrians and cyclists. This situation gave rise to a number of functional conflicts, which were initially resolved by developing a guiding idea for the entire southern Lohmühleninsel.

In principle, it was assumed that the island could only be "loaded" with further intensive uses to a very limited extent. A key objective was therefore to ensure that additional leisure facilities were sparingly, sensitively and well placed.

The visual linking of the open spaces was seen as closely related to the functional reorganization of the entrance areas. In order to improve orientation and everyday safety, vegetation was carefully thinned out and additional planting was only carried out in selected places.

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Planning offices

Rehwaldt Landscape Architects
Dresden

Employees
Sebastian Fauck (Projektleitung)
Mattes Hoffmann

Project period
2009 - 2010

Size
6,5 ha

Client
Bezirksamt Friedrichshain-Kreuzberg von Berlin

Address

Berlin
Deutschland

Show project location on map

Project type
Parks and green spaces
Squares, promenades, pedestrian areas
Traffic facilities
Playgrounds, e.g. at childcare centers and schools
Public participation / moderation