IGS 2013 Hamburg - The South Sea Garden World of Continents: Noa Noa - Gauguin and the South Seas

Westlicher Zugang vom Hauptweg der "Welt der Kontinente" © 2013 Lichtschwärmer, Christo Libuda LA.BAR

1 / 5

Pflanzbild mit exotischen Pflanzen, gerahmt durch geschnittene Eiben © 2013 Lichtschwärmer, Christo Libuda LA.BAR

2 / 5

Südlicher Zugang vom Rundweg, der Australische Garten "Down Under" im Hintergrund © 2013 Lichtschwärmer, Christo Libuda LA.BAR

3 / 5

Nördlicher Zugang vom Rundweg durch die "Welt der Kontinente" © 2013 Lichtschwärmer, Christo Libuda LA.BAR

4 / 5

Weg aus Muschelsplitt, gerahmt von Blütenstauden und geschnittenen Eiben © 2013 Lichtschwärmer, Christo Libuda LA.BAR

5 / 5

Westlicher Zugang vom Hauptweg der "Welt der Kontinente" © 2013 Lichtschwärmer, Christo Libuda LA.BAR

Pflanzbild mit exotischen Pflanzen, gerahmt durch geschnittene Eiben © 2013 Lichtschwärmer, Christo Libuda LA.BAR

Südlicher Zugang vom Rundweg, der Australische Garten "Down Under" im Hintergrund © 2013 Lichtschwärmer, Christo Libuda LA.BAR

Nördlicher Zugang vom Rundweg durch die "Welt der Kontinente" © 2013 Lichtschwärmer, Christo Libuda LA.BAR

Weg aus Muschelsplitt, gerahmt von Blütenstauden und geschnittenen Eiben © 2013 Lichtschwärmer, Christo Libuda LA.BAR

In the book Noa Noa (Scent), Gauguin describes his life in Tahiti. The Noa Noa garden stages the turmoil described therein between the "banality of the European" and the search for the "original".

The basic structure of the garden is based on a Tahitian tattoo. The pruned yews make reference to French gardening. They refer to the European culture that Gauguin wanted to escape, but which always remained present to him because of the French colonial administration and missionaries.

The choice of perennials refers to Gauguin's intensely colorful visual language. As a painter, he sought direct undisguised expression, "Everything in the landscape confused and dazzled me. Coming from Europe, I was constantly uncertain about the choice of colors, superfluous concerns tormented me. Yet it was so easy to naturally put a blue and a red on my canvas. In the streams I was enchanted by shimmering golden forms - why did I hesitate to pour all this gold and all this sunshine onto my canvas?

Read more +

Planning offices

LA.BAR Landscape Architects bdla
Berlin

Employees
Rüdiger Amend, Heidrun Fehr, Rike Kirstein

Project period
2011 - 2013

Construction amount
40.000 EUR

Client
Internationale Gartenschau Hamburg 2013 GmbH

Address
Am Inselpark
21109 Hamburg
Deutschland

Show project location on map

Project type
Garden exhibitions