Vorgarten der Kohlenwäsche im südlichen Gleisboulevard © 2014 Thomas Mayer
Der Hain im Gleisboulevard © 2013 Claudia Dreyße
Die Ringpromenade auf der Nordeite der Koksofenbatterie in der Abenddämmerung © 2013 Claudia Dreyße
Die Parkallee © 2008 Thomas Mayer www.thomasmayerarchive.de
Der Zollverein Park © 2014 Planergruppe
Ein Park für Entdecker © 2014 Claudia Dreyße
Der Skulpturenwald, Geburtsort des Zollverein Parks © 2014 Claudia Dreyße
Relikt im Industriewald © 2014 Thomas Mayer
Der Skulpturenwald, Geburtsort des Zollverein Parks © 2014 Claudia Dreyße
Skulptur von Ulrich Rückriem © 2014 Claudia Dreyße
Blick vom Skulpturenwald zum Fördergerüst von Schacht XII © 2013 Claudia Dreyße
Die Ringpromenade am westlichen Zugang zum Skulpturenwald © 2014 Claudia Dreyße
Die Ringpromenade bei Schacht 1/2/8 © 2014 Thomas Mayer
Die Ringpromenade auf der Nordeite der Koksofenbatterie © 2013 Claudia Dreyße
Die Ringpromenade auf der Nordeite der Koksofenbatterie © 2014 Claudia Dreyße
Die Ringpromenade auf der Nordeite der Koksofenbatterie © 2014 Claudia Dreyße
Wasserspiegel auf der Maschinenbahn der Koksofenbatterie © 2014 Claudia Dreyße
Wasserspiegel auf der Maschinenbahn der Koksofenbatterie und Illumination von Speirs + Major © 2014 Claudia Dreyße
Werksschwimmbad der Künstler Paschke und Milohnic © 2014 Claudia Dreyße
Werksschwimmbad der Künstler Paschke und Milohnic © 2014 Claudia Dreyße
Die Ringpromenade bei Schacht XII © 2014 Claudia Dreyße
Ehrenhof; Umnutzung des historischen Pförtnerhauses zum Besucherpavillon © 2014 Thomas Mayer
Der Pavillon 1 am Parkplatz A1 © 2008 Sarah Heppekausen
Die Wiese beim SANAA-Gebäude, im Hintergrund die Robinienhalde © 2014 Claudia Dreyße
Der Gleisboulevard © 2013 Claudia Dreyße
Die Vielfalt der Industrienatur im Vorgarten der Kohlenwäsche © 2014 Thomas Mayer
Der Hain im Gleisboulevard © 2014 Claudia Dreyße
Der Pavillon 2 am Parkplatz A2 © 2014 Claudia Dreyße
Der Platz im Gleisboulevard © 2008 Thomas Mayer www.thomasmayerarchive.de
Platz im Gleisboulevard © 2014 Thomas Mayer
Platz im Gleisboulevard © 2014 Thomas Mayer
Schaukel am Mannschaftsgang © 2014 Claudia Dreyße
Der Pavillon 3 im Gleisboulevard © 2014 Claudia Dreyße
Pause im Garten von "La Primavera", einem Kunstwerk von Maria Nordman © 2014 Claudia Dreyße
Die Aussichtsterrasse auf der Brücke 4 © 2014 Claudia Dreyße
Die Aussichtsterrasse auf der Brücke 4 © 2014 Claudia Dreyße
Die Aussichtsterrasse auf der Brücke 4 © 2014 Claudia Dreyße
Die Aussichtsterrasse auf der Brücke 4 © 2014 Claudia Dreyße
Die Aussichtsterrasse auf der Brücke 4 © 2014 Claudia Dreyße
Das Umfeld des Wiegeturms © 2014 Claudia Dreyße
Das Umfeld des Wiegeturms © 2014 Claudia Dreyße
Ersatzbiotop für Kreuzkröten am Portalkratzer auf dem ehemaligen Kohlelagerplatz © 2014 Claudia Dreyße
Der Pavillon 4 an der Mischanlage der Kokerei © 2014 Claudia Dreyße
Die Besucher werden auf Zollverein persönlich empfangen © 2014 Claudia Dreyße
Der Pavillon 4 an der Mischanlage der Kokerei © 2014 Claudia Dreyße
Der Pavillon 4 an der Mischanlage der Kokerei © 2014 Claudia Dreyße
Rasenbolzplatz an der Mischanlage © 2014 Claudia Dreyße
Rasenbolzplatz an der Mischanlage © 2014 Claudia Dreyße
Sonnendecks auf dem Löschgleis an der Mischanlage © 2014 Claudia Dreyße
Die Aussichtstreppe am Pavillon 5 © 2014 Claudia Dreyße
Die Aussichtstreppe am Pavillon 5 © 2014 Claudia Dreyße
Der Pavillon 5; Sichtverbindung zur Umgebung Zollvereins © 2014 Claudia Dreyße
Aussichtstreppe am Pavillon 5 am nordwestlichen Ende der Koksofenbatterie © 2014 Claudia Dreyße
Versteckter Moosgarten © 2014 Claudia Dreyße
Der Kohlegarten; Spielort und Rückzugsort © 2014 Claudia Dreyße
Kletterhilfe für Kreuzkröten (u.a.) im Skulpturenwald © 2013 Claudia Dreyße
"There are landscapes that have been forgotten. They have been left somewhere, nobody cares about them. You can find them everywhere; out in the countryside and in the cities. They are forgotten no-man's-lands. The lives of animals and plants tend to remain hidden here. "Normal people" are rarely to be found; perhaps a few children and young people who run away from their sheltered homes. And a few, let's call them "quirky insiders", who view these forgotten landscapes like untapped treasures.
The area of the settling ponds of the former Zollverein colliery, today's "sculpture forest", is such a landscape: remote, difficult to reach, walled in and secured with fences. For the "quirky insider", it is a park, a multifaceted open space in the immediate vicinity of an extraordinary industrial monument. A park with sparse woodland, dark bushes, water features and open, wide spaces that open up the view from the tree-shaded paths.
The park was created over the course of a few years in the middle of collieries and coking plants, almost by itself. Admittedly: Excavator drivers dredged coal sludge basins, embankments were leveled and slag heaps tipped up; pipelines were laid, steel lattice masts installed, cooling towers erected and chimneys bricked up, railroad embankments poured and tracks laid. Landscape architects and their gardening crews were not involved. Despite this - or because of it? - everything is so magnificent and also so strange."
This was our view of the Zollverein Park in 1994, when the Zollverein Park didn't even exist yet, but when work began to unearth the treasure. The park was made accessible. You could now walk through it on narrow paths. Familiar elements - bridges, steps, paths - now led to some of the sculptures and opened up new landscapes. Ulrich Rückriem placed archaic granite sculptures in special situations. Indications of particularly exciting landscapes. The no man's land could be entered, its visitors turned it into a park.
Following this first intervention, the area of the Zollverein colliery and coking plant underwent rapid development. Halls were renovated, new life moved in, master plans were drawn up, ideas developed, funds made available. Zollverein became a World Heritage Site and a symbol of structural change in the Ruhr region.
The concept with which we entered the realization competition for the Zollverein Park in 2005 combines these two perspectives on the park: the careful accentuation of the existing characteristics and qualities of a forgotten landscape and the necessary provision of new, diverse and robust infrastructures for new activities at Zollverein.
Our approach to Zollverein is based on a number of principles: Emphasis on the architectural ensemble, restraint in the landscape architecture,
Reduction of elements and materials, respect for the existing, preservation of the industrial origins, appropriation of the space by the visitors, making the transformation from a hermetically sealed industrial area to a public tourist highlight visible and tangible. The Zollverein Park, which has developed on industrially shaped terrain and which does not deny its origins through careful addition and organization, gains its unique selling point through the contrasting interplay between the clear, simple forms and structures of the industrial architecture and the diversity of the spontaneous vegetation. The shape and external appearance of the park is developed through planned and continuous maintenance.
The long-term concept of development through maintenance goes hand in hand with the gradual realization of the park's building blocks. In this way, a park is created over a comparatively long period of time, transforming the forbidden zone into a place ready for appropriation. It is not a question of defining a museum-like industrial landscape; the concept composes a landscape space from the existing elements, consciously and credibly incorporating historical and current developments and signs and offering a surface and space for future developments and uses. These can be interpreted in many different ways and offer a pragmatic dysfunctionality.
Read more +
Planning offices
The planner group
Essen
Employees
Harald Fritz, Sascha Wienecke, Katja Schreiber, Andreas Hegemann, Melanie Rost
Further planners involved
Kunst, Entwurf und Konzeption der Pavillons
Observatorium
Geert van de Camp, Andre Dekker, Ruud Reutelingsperger
Rotterdam
Orientierungssystem
F1rstdesign
Christopher Ledwig
Köln
Beleuchtungskonzept
Licht Kunst Licht
Andreas Schulz
Bonn
Other planning stakeholders
Observatorium, Rotterdam (Kunst), F1rstdesign, Köln (Orientierungssystem), Licht Kunst Licht, Bonn (Beleuchtungskonzept)
Project period
2005
- 2019
Size
ca. 80 ha
Client
2005 Bis 2014 NRW.Urban GMBH, Dortmund Treuhänderisch für die Stiftung Zollverein, Essen; seit 2015 Stiftung Zollverein, Essen
Address
Gelsenkirchener Straße 181
45309 Essen
Deutschland
Show project location on map
Prices & Awards
Finalist beim european Award for Architectural Heritage Intervention 2019;
Auszeichnung beim european Prize for Urban Public Space 2018;
Nominiert für den Landezine International Landscape Award 2018;
Nominiert für den Husqvarna Förderwettbewerb 2017/ 2018 Erfolgreiche Grünkonzepte in Städten;
Ausgezeichnet mit dem 2. Preis beim european Award for ecological Gardening 2015
Project type
Parks and green spaces
Open spaces for business and public facilities
Squares, promenades, pedestrian areas
Playgrounds, e.g. at childcare centers and schools
Planning of garden memorial care, park maintenance works
Biotope network and species protection concepts
Impact regulation and compensation
Maintenance and development planning, management plans
UVS, LBP, LAP, sAP, FFH-VP